ادعای عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک درباره انجام معاملات مسکن با بیت‌کوین! پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی
سرخط خبرها

هشدار رئیس کل بانک مرکزی به بانک‌های تورم‌زا | نرخ تورم هدف بانک‌مرکزی در سال جاری ۲۵ درصد است

  • کد خبر: ۱۵۸۲۳۴
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱
هشدار رئیس کل بانک مرکزی به بانک‌های تورم‌زا | نرخ تورم هدف بانک‌مرکزی در سال جاری ۲۵ درصد است
رییس کل بانک مرکزی گفت: مجموعه نااطمینانی ها در اقتصاد، ناترازی بانک ها و بی انضباطی پولی، ارزی و تجاری، عوامل رشد تورم در سال های گذشته بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا فرزین، امشب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری صداوسیما درباره برنامه عملیاتی بانک مرکزی در خصوص تحقق شعار سال اظهار کرد: باید دید چرا رهبر انقلاب مهار تورم را به عنوان شعار سال مطرح کرده اند، حدود ۵۰ سال تورم، مهمان سفره های مردم ایران است.

وی ادامه داد: در دهه ۷۰، متوسط تورم ۲۵ درصد، در دهه ۸۰ متوسط ۱۵ درصدی و در دهه ۹۰ شاهد افزایش تورم بوده ایم؛ در چهار سال اخیر متوسط تورم بسیار بالاتر بوده است. تورم در سال ۱۴۰۰، حدود ۴۶.۲ درصد و در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۶.۵ درصد بوده است.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: مجموعه نااطمینانی ها در اقتصاد، ناترازی بانک ها و بی انضباطی پولی، ارزی و تجاری عامل رشد تورم در سال های گذشته بوده است.

فرزین با بیان اینکه بانک مرکزی در دوره جدید مدیریتی، ۶ سیاست جدید اتخاذ کرده است که هریک از این سیاست ها بخشی از بازار ارز را مدیریت می کند، افزود: در حال تاسیس صندوق تثبیت ارزی هستیم که این صندوق با منابعی که دارد می تواند برای کاهش نرخ ارز وارد شده تا بازار را به ثبات برساند.

وی ادامه داد: سیاست بعدی ایجاد سلف ارزی است که همان معامله فردایی ارز با زمان بلندتر است که این موضوع می تواند بازار ارز و اقتصاد را قابل پیش بینی کند.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: سوآپ ارزی، تنظیم، ثبات و نظارت بر مقررات، ورود به بازار طلا در مرکز مبادله ارز و طلا و ورود به حوزه اسکناس ارز از دیگر سیاست های بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز است.

فرزین ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، ۶۵ میلیارد تومان ارز تخصیص داده شده است که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۱۰ میلیارد دلاری و نسبت به سال ۱۳۹۹، ۲۱ میلیارد دلار رشد داشته است.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی تمام نیازهای ارزی کشور را هم به صورت اسکناس و هم به صورت حواله تامین کرده است. در سال گذشته کمیته تامین و تخصیص ارز را با حضور همه دستگاه های ذی صلاح تشکیل دادیم و با تصمیم این کمیته، میزان تخصیص ارز به همه دستگاه ها مشخص شده است. به دنبال ایجاد نظم در منابع و مصارف ارزی هستیم.

فرزین ادامه داد: طبق آخرین آمار که مربوط به دهه اول اسفندماه سال گذشته است، نقدینگی در کشور به ۶۴۰۰ همت رسیده است. نرخ رشد نقدینگی مربوط به همین تاریخ ۲۷.۸ درصد بوده است که با توجه به تورخ ۴۶.۵ درصدی نشان می دهد پول حقیقی در کشور ۱۸.۷ درصد کاهش یافته است.

وی با تاکید بر هدف گذاری بانک مرکزی در زمینه نرخ رشد نقدینگی در سال جاری تاکید کرد: برنامه بانک مرکزی رشد ۲۵ درصدی نقدینگی است که برنامه های مختلفی برای تحقق این هدف طراحی شده و گزارش آن نیز به صورت ماهیانه اعلام خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی افزود: با توجه به نرخ منفی رشد نقدینگی در کشور، نرخ ارز و نااطمینانی ها در اقتصاد عامل اصلی تورم است. پایه پولی به همراه ضریب فزاینده، نقدینگی را تشکیل می دهد که رشد پایه پولی در کشور ۳۳.۹ درصد بوده است.

فرزین با اشاره به دلایل رشد پایه پولی در کشور تصریح کرد: افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی به دلیل افزایش بدهی دولت به بانک ها و بی انضباطی بانک ها و ناترازی های موجود در این حوزه دلیل رشد پایه پولی بوده است.

وی ادامه داد: در حال طراحی برنامه ای هستیم تا بدهی دولت به بانک ها و بدهی بانک ها به بانک مرکزی کاهش یابد و از این طریق رشد پایه پولی نیز کنترل شود. اضافه برداشت بانک ها نیز باید در این زمینه مدیریت شود.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->